loading...

سیستم های تهویه مطبوع/مهتاب گستر/هواساز/چیلر

بازدید : 359
يکشنبه 9 شهريور 1399 زمان : 12:46

هواساز چیست ؟

قریب به یقین به کرات کلمه هواساز یا هوارسان را شنیده اید و شاید در همین راستا این سوال برای شما پیش آمده باشد که هواسازچه دستگاهی است و چه کاربرد هایی دارد ؟
هواسازها که به دو دسته هواساز های خانگی و هواساز های صنعتی تقسیم می گردند ابزار و تجهیزاتی هستند جهت تنظيم پارامترهای مهم هوای ورودی به فضاهاي داخلی، از جمله دما و رطوبت و نيز تنظيم کردن ميزان هوای ورودی و فيلتر نمودن هوای ورودی به فضای مورد استفاده قرار می گیرند . به هواسازهای خانگی ،هواساز آپارتمانی نیز گفته می شود .
قابل ذکر است که به منظور استفاده و بهره برداری از يک هواساز ، تجهيزاتی از جمله چيلر(چیلر تراکمی یا چیلر هواخنک) و ديگ آبگرم يا ديگ بخار مورد نياز است زيرا دستگاههای هواساز معمولا فقط هوا را توزيع می کنند و بطور مستقل کارايي ندارند . هوای سرد توليد شده در هواساز از طريق عبور هوا از کويل سرد ميسر می شود که در کويل سرد آب سرد توليد شده در چيلر جريان دارد.

هوای گرم توليد شده در هواساز نيز از طريق عبور هوا از کويل گرم ميسر می شود که در کويل گرم ياد شده ، آبگرم و يا بخار توليد شده در بويلر جريان دارد. آب سرد توليد شده در چيلر و آبگرم توليد شده در بويلر بوسيله پمپ به کويل های سرد و گرم هواساز وارد شده و پس از تغيير دما به چيلر و پمپ بازگشته و به دمای اوليه بازگشته و مجددا به هواساز ارسال می گردد.

دستگاه هواساز به عنوان تامین کننده هوای سرد و گرم وتنظیم رطوبت محیط ، ضدعفونی کننده محیط کاربرد های وسیعی در بخش های مختلف از جمله صنایع غذایی صنایع دارویی-صنایع تولیدی و مجتمع های تجاری ومسکونی ، صنعت کشاورزی و دامپروری دارد . به طور کلی می توان گفت که سیستم هواساز تشکیل شده از بدنه به عنوان محفظه و استراکچر قطعات و تجهیزات هواساز ، فن و الکتروموتور که جریان هوا ایجاد کرده و به صورت روبرو زن یا عقب زن می تواند ساخته شود .فیلترها جهت فیلتراسیون هوای برگشتی و یا هوای تازه که معمولا فیلتر های پلیتد ، کیسه ای، هپا و اولپا در هواساز ها به کار می روند .وهمچنین یکی از بخشهای اصلی هواسازکویل های سرمایش و گرمایش می باشد، این کویل ها می تواند به صورت مجزا عمل سرمایش یا گرمایش را انجام دهد و یا از یک کویل مشترک هم برای سرمایش و هم گرمایش استفاده نمود البته بهتر است به منظور افزایش راندمان و عمر مفید هواساز از دو کویل مجزا سرد وگرم استفاده شود . رطوبت زن و رطوبت گیر نیز از قطعات دیگر تعبیه شده در دستگاه هواساز می تواند باشد که بنا به در خواست مشتری در هواساز تعبیه می گردد .

سیستم تولید سرما در هواساز و کاربرد های آن به چند بخش تقسیم می شود :

این قسمت می خواهد اشاره کوتاهی به انواع هواساز داشته و به اختصار به شما بگوید که هر مدل از هواساز ها چگونه سرمایش مورد نیاز فضا را تامین می کند . در دستگاه های تبخیری ، آب به عنوان سیال خنک کننده هوا عمل کرده و پد های سلولزی ، سطوح تبادل حرارت هستند . در سیستم تراکمی ، هواساز توسط کویل سرمایشی که به وسیله آب سرد چیلر خنک شده است ؛ هوای سرد تولید می کند . به عبارت دیگر دستگاه چیلرکه می تواند به صورت چیلر تراکمی آبی یا چیلر هوا خنک باشد آب سرد را به وسیله پمپ های مخصوص به داخل کویل سرمایشی هواساز منتقل می کند و هوای عبوری از روی کویل سرمایشی خنک شده و در دستگاه هواسازتوسط فن سانتریفیوژ و گاها محوری به جریان در می آید.

دردستگاه هواساز ، وسيله ای بنام فن دمنده یا مکنده نصب می شودکه دارای پروانه سانتریفیوژ بصورت فوروارد یا پروانه بکوارد می باشند و انتقال قدرت از موتور به پروانه به دو صورت فولی تسمه وکوبل مستقیم می باشد و جهت کنترل لرزش وکاهش صدا از لرزه گیرهای مناسب استفاده می شود که موجب حرکت هوا از خارج به داخل فضای مورد نظر می شود و در اين مسير هوای خارج ، ابتدا ازدریچه دمپر دار و سپس فيلتر يا فيلترهای نصب شده در ورودی هواساز عبور کرده و بسته به درصد مورد نياز از پاکی هوای خروجی از هواساز ، مرحله به مرحله هوا فيلتر شده و ذرات معلق آن به تله می افتد.

عمل فيلتر کردن هوا ، علاوه بر پاک نمودن هوای مورد استفاده در فضای داخلی ، از ورود ذرات و تجمع آنها در داخل کويل ها و تجهيزات داخلی هواساز جلوگيری بعمل می آورد. پس از خروج هوا از فيلترهای هواساز، هوا وارد کويل گرم یا سرد می شود و درانتها از طریق کانال به داخل محل مورد نظر تزریق می شود . در ادامه مطلب با توجه به وابستگی هواسازها به چیلر ها در امر سرمایشی به تعریف چیلر می پردازیم تا با دانش لازم بتوانید نسبت به خرید هواسازها مناسب محیط کاربری خود اقدام نمایید .

چیلر :

به طور کلی می توان گفت چیلر هسته مرکزی یا قلب هر سیستم سرمایش مرکزی می باشند که به لحاظ عملکرد به دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم می گردند . چیلرهای تراکمی از نظر عملکرد خود به دو گروه کلی چیلر تراکمی آبی و چیلر تراکمی هوایی تقسیم می شوند. مزیت اصلی چیلرهای تراکمی آبی نسبت به هوایی، بالابودن راندمان و قیمت کمتر چیلرهای آبی نسبت به هوایی است، نقطه قوت چیلرهای تراکمی هوایی نسبت به چیلرهای آبی، عمدتا امکان استفاده آن ها در هر شرایط آب و هوایی شرجی، امکان نصب در بام، بالکن یا هر فضای دیگری خارج از موتورخانه و نیز عدم نیاز به مصرف آب برای خنک نمودن مبرد و کندانسور چیلرهای هوایی می باشد.

شایان ذکر است که انواع کمپرسورهای مورد استفاده در چیلرهای تراکمی عبارتند از کمپرسورهای رفت و برگشتی (پیستونی)، کمپرسورهای پیچی یا اسکرو، کمپرسورهای حلزونی یا اسکرال، کمپرسورهای چرخشی یا روتاری و نهایتا نوع جدید کمپرسورهای سانتریفیوژ.

عمل تبادل حرارت در کندانسور و اواپراتور چیلرهای تراکمی بوسیله مبدل های حرارتی پوسته لوله و یا صفحه ای انجام می گیرد. چیلرهای جذبی نیز از نظر نوع ماده مبرد، عمدتا به انواع چیلرهای جذبی آمونیاکی (ظرفیت کم) و چیلرهای جذبی لیتیومی تقسیم می گردند. اما امروزه دیگر چیلرهای جذبی قابل استفاده نمی باشد و از علتهای اصلی آن تخریب محیط زیست و تولید آلودگی هوا و همچنین قیمت فوق العاده بالای آنها می باشد .

مهتاب گستر تولید کنده نمونه و برتر انواع سیستمهای برودتی و گرمایشی (هواساز ، چیلر ، برج خنک کننده ، دیگ بخار ، فن گویل و... ) تلفن ثبت سفارشات و خرید مستقیم از کارخانه 02166706377

بازدید : 129
يکشنبه 9 شهريور 1399 زمان : 12:38

با سلام.به دنیای نما بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز نما بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در نما بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید. در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در نما بلاگ سپری نمایید...

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 2
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 40
  • بازدید کلی : 1803
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی